تاريخ : یکشنبه 22 اسفند1389 | 11:25 | نویسنده : پریسا

زناني كه در سه ماهه اول بارداري مقادير كافي آهن دريافت مي‌كنند نوزاداني با وزن سنگين‌تر خواهند داشت.

مصرف كافي ويتامين «ث» كه موجب جذب بيشتر آهن از غذاهاي غيرگوشتي مي‌شود، تأثير بيشتري در افزايش وزن نوزاد خواهد داشت. 

فقر آهن يكي از مشكلات شايع دوران بارداري است كه مي‌تواند منجر به نتايج منفي از قبيل كمي وزن نوزاد در هنگام تولد، زايمان زودرس و اختلال رشد عصبي كودك شود؛ اين موارد ممكن است موجب مشكلاتي در زمينه سلامت و رشد كودك در مراحل بعدي زندگي‌اش شود. 

آهن موجود در سبزيجات، لوبيا و حبوبات كمتر از آهن گوشت قرمز و ماهي جذب بدن مي‌شوند. 

اطلاعات متناقض در مورد مواد غذايي مي‌تواند گيج كننده باشد بنابراين بسيار مهم است كه اطلاعات صحيحي در اختيار زنان باردار قرار داده شود؛ آنها بايد نه تنها در مورد بهترين منابع آهن در رژيم غذايي اطلاع داشته باشند بلكه بايد بدانند كه رژيم غذايي متنوعي شامل ميوه و سبزيجات غني از ويتامين «ث» براي آنان بسيار ثمربخش خواهد بود.

نوشيدن يك ليوان آب پرتقال تازه در كنار نان و لوبيا يكي از نمونه‌هايي است كه مي‌تواند ميزان جذب آهن را افزايش دهد.

اين به معناي اين نيست كه زنان بايد در دوران بارداري مكمل آهن مصرف كنند، زيرا پزشكان بارها در مورد پيامدهاي منفي مصرف بيش از حد مكمل‌ها به ويژه در دوران بارداري هشدار داده‌اند.



  • کوفه
  • مرکز دانلود رایگان